De Organisatie; naar het model van de
eerste eeuw?
Wanneer we zouden zoeken op de woordcombinatie ‘besturende
lichaam’ via de CD-ROM van het Wachttorengenootschap, dan levert dat
ongeveer drieduizend zoekresultaten op. Zouden we dat vergelijken met de term met ‘predikingswerk’
dan levert dat vierduizend zoekresultaten op. Blijkbaar, is deze uitdrukking
'Het Besturende Lichaam' erg belangrijk voor Jehovah's Getuigen!
Belangrijk? Dat zou een understatement zijn want de erkenning van het BL
(van nu af zo genoemd) is bepalend of u wel of niet zult leven.
Hoe verklaart men deze uitdrukking met behulp van de Bijbel? Laten we de
argumentatie eens bekijken. Een wachttoren uit 1955 vat kort samen wat de
Wachttoren leert over het besturende lichaam.
Watchtower 55 4/15 page 230 “The True Christian Congregation”
After Jesus’ death we find that a governing body, consisting of the
apostles and other mature disciples, resided in Jerusalem. This was
consulted when perplexing questions came up, such as the matter of
Gentile converts’ being circumcised. After ascertaining God’s mind on
the matter it sent letters of instructions to the various local
congregations. (Acts 15:1-35) This made for unity in understanding and
preaching. It is reasonable to expect that today there would also be a
governing body. Only by means of such an instrument could the Christian
congregation on earth today be united in understanding and activity.
Naar het Nederlands vertaald wordt er geschreven, dat het besturende
lichaam bestond uit apostelen, en andere rijpe Christenen die in Jeruzalem
woonden.
Het werk werd inderdaad, in het begin, voortgezet in Jeruzalem
onder leiding van Jezus en die de apostelen had uitgezonden, en al snel groeide
het aantal volgelingen met duizenden. Toen bleek dat het werk teveel werd voor
hen, stelde men dienaren aan, voor fysieke behoeften en organisatorische hulp
(Handelingen 6:3; 15:6). Maar de apostelen, zouden zich bezig houden met
geestelijke zaken. Merk op, dat de gebruikte woorden ‘organisatorische’ en
‘fysieke’ u misschien bekend in de oren klinken, ze behoren bij het vakjargon
van de Wachttoren, niet bij de Bijbel.
Wist u dat de zinsnede ‘besturende lichaam’ niet één keer voorkomt in de Bijbel?
Handelingen 15, is volgens het bovenstaande citaat is dat een
voorbeeld, een precedent dat er een ‘besturend lichaam’ in Jeruzalem was. Wat
zich in dat hoofdstuk wordt beschreven, wordt ook wel ‘het Apostolisch Besluit’
(Engels ‘AD’) genoemd. De oudere mannen en de apostelen, volgens vers 6 meldt,
gingen in discussie en in gebed, en besloten dat ‘er geen verdere last opgelegd
moest worden dan dit: “zich onthouden van afgoderij, hoererij, het verstikte, en
van bloed. (Handelingen 15:19,20)” Dat besluit moest worden rondgestuurd aan de
niet joodse gemeenten in Asia. De gebieden werden met name genoemd.
Merk op dat hier dus niet bijvoorbeeld stond: “Aan de gehele Christelijke
gemeente."
Nogmaals; ziet u zowel bij de aanvang van het christendom, dat
officieel in Jeruzalem begon, of bij de zaak van Handelingen 15, er ergens de
zinsnede ‘het besturende lichaam besloot’ terugkomen? Hoewel de Bijbel dus
nergens een centraal besluitorgaan in Jeruzalem situeert, of een uitgeverij in
die plaats, concludeert het Wachttorengenootschap dat er een
BL was, en vervolgens, hangt uw persoonlijke redding
af van de erkenning van hen, want hen erkennen staat gelijk aan Jezus erkennen.
(Wachttoren 15 mei 2006, blz 22). Vindt u ook niet dat er op zijn minst iets
vreemds aan de hand is?
De hamvraag blijft: Was er werkelijk vanaf de eerste eeuw continu een
centraal BL, te beginnen in Jeruzalem, dat de leiding over het predikingwerk had in de wereld, en
was die leiding door Jezus aan hen uitbesteed?
De Bijbel geeft hier beslist een betrouwbaar antwoord op!
Was er een centraal verkozen bestuur?
De twaalf apostelen, worden verondersteld dat ‘verkozen’ lichaam te zijn
geweest in het begin.
Handelingen 1:13 “Toen zij
de stad binnenkwamen, gingen zij naar het bovenvertrek waar Petrus,
Johannes, Andreas en ook Filippus, Tomas, Matteüs, Bartolomeüs en Jakobus,
de zoon van Alfeüs en Simon de Zeloot en Judas, de zoon van Jakobus
verbleven.”
Handelingen 1 vermeldt de herverkiezing van de twaalfde apostel, genaamd
‘Mattias’ en men hield toen het aantal op twaalf. Dit alles werd besloten in het
bovenvertrek in Jeruzalem.
- Als het BL, als instrument van Jezus zo belangrijk was, wat zou u antwoorden
aan iemand die u als Jehovah’s Getuige vraagt, waar in de Bijbel staat wie er
in de loop van de tijd lid van waren?
- Wie kwamen er na bijvoorbeeld Mattias, of na het overlijden van de apostel Jakobus
(Handelingen 12:2) als plaatsvervangers?
Laten we nu, net als het Wachttorengenootschap aan de hand van Handelingen 15 eens aannemen, dat er in de jaren 50, 1e eeuw, nog steeds een voltallig bestuur in
Jeruzalem was.
Dan rijst er een groot probleem bij de opkomst van Paulus. Paulus
heeft nooit als Christen in Jeruzalem gewoond en is nooit door hen
uitgezonden. Toch werd Paulus door Jezus uitgezonden, en niet eerst ingelijfd in
het vermeende centrale bestuur in Jeruzalem, hij werd wel eerst door Barnabas opgeleid, maar die
was geen lid van dat bestuurlijke lichaam!
ps: Paulus wordt weliswaar een apostel v.d.
natiën genoemd, dit was echter niet een functionele afspraak geweest. Paulus
bezocht namelijk eerst de joden, en wegens hun koppigheid t.a.v. het
christendom, besloot Paulus zelf, voortaan alleen aan de 'natiën' te
verkondigen.
(Galaten 1:17) Ik ging ook niet naar Jeruzalem, naar de zendelingen die
er eerder waren dan ik, maar ik ging naar Arabia en keerde weer terug naar
Damascus.
- Kortom, Paulus was geen lid van het centrale bestuur maar wel 'gezalfd', zoals Jehovah's Getuigen weten.
Zou u zich kunnen voorstellen, dat een broeder, die lid is van ‘de getrouwe
en beleidvolle slaafklasse’, een gezalfde broeder dus, op zijn eigen houtje,
zonder het BL in Brooklyn te raadplegen, een eigen missie zou hebben?
- Zou deze gezalfde broeder, zoals Paulus dat ook was, zelf uitgaven van de
Wachttoren mogen publiceren of op eigen initiatief brieven mogen schrijven naar gemeenten?
Galaten 1:18 Na drie jaar
ging ik naar Jeruzalem om Kefas te zien en ik verbleef daar vijftien dagen
bij hem. 19 Ik zag daar niemand anders van de andere zendelingen, behalve
Jakobus, de broer van onze Heer.
- Paulus is vijftien dagen in Jeruzalem. In die tijd, ziet hij slechts twee
‘belangrijke personen’. Hoeveel leden telt het BL, normaal gesproken, als dit
inderdaad een ‘regeling van Jehovah’ is?
Galaten 2, bespreekt een tweede ontmoeting van Paulus in Jeruzalem, wat
hetzelfde beschrijft als Handelingen 15, maar dan via de ogen van Paulus. Het BL
heeft het laatste woord, nietwaar? Wat zegt Paulus zelf? (Zie kader rechtsonder)
(Galaten 2) 1 Na veertien
jaar ging ik met Barnabas naar Jeruzalem en ik bracht Titus met me mee.
7 Het was eerder zo dat ze zagen dat het goede nieuws aan de onbesnedenen
aan mij werd toevertrouwd zoals Kefas werd toevertrouwd aan de besnedenen
9 Toen zij, Jakobus, Petrus en Johannes (die als pilaren worden beschouwd),
erkenden dat mij genade was gegeven, gaven ze de rechterhand van
broederschap aan mij en Barnabas. Dus, wij naar de natiën, en zij naar de
besnedenen!
Is handelingen 15 dan niet het bewijs voor een besturend lichaam in
Jeruzalem?
(Handelingen 15:1) Nu daalden mannen van Judea af die de broeders leerden:
"Behalve als jullie zijn besneden op de manier van Mozes, kunnen jullie niet
worden gered.".
Merk op, dat deze mannen, zelf uit Judea, van Jeruzalem kwamen. Vers 2 meldt dat
Paulus en Barnabas naar Jeruzalem gingen, om de zaak te bespreken.
- Ging Paulus volgens vers 1 naar Jeruzalem omdat zij als BL de leiding hadden, of omdat zij de een belangrijke oorzaak van het probleem vormden
in deze discussie?
- Had het BL, het laatste woord in deze als we Galaten 2:5 lezen?
(Galaten 2:5) Ook voor hen gaven we geen moment toe aan hun druk zodat de
waarheid van het goede nieuws bij jullie mag doorgaan.
-
Stel dat een gezalfde broeder, een discussie had met Brooklyn over een
leerstelling, zou hij dan niet in een rechterlijk comité worden uitgesloten
wegens afval, en opstandig gepraat en trots, als hij als Paulus volgens vers 5
zou handelen?
Uiteindelijk, in de discussie tussen Jeruzalem en de drie mannen, Paulus en
Barnabas en Titus, breekt Simon Petrus het ijs tussen de twee partijen door
Paulus gelijk te geven:
Handelingen 15:10 En nu, waarom testen jullie God door een last op de nek van
de leerlingen te leggen die zelfs onze voorouders niet konden dragen?
Ten slotte wordt er een besluit genomen, en dit wordt rondgezonden aan de
gemeenten in Asia.
23 En zij stuurden een brief en stuurden het op die manier. De zendelingen,
ouderlingen en broeders naar de broeders van de natiën in Antiochië, Syrië en
Cilicië: "Gegroet!
- Blijkt uit het besluit, dat dit een zaak was, die naar de ‘toenmalige’
bewoonde Christelijke wereld werd uitgezonden, zoals dat tegenwoordig met elk
besluit van het BL gebeurt?
- Nogmaals, vraag u af: Welke rol heeft Paulus nu gespeeld in deze zaak?
- Wie had dan wel de leiding? (Handelingen 4:12)
Het antwoord op de vraag: “Was er een centraal bestuur?” Zou u dat beantwoorden
met: “Ja, dat was in Jeruzalem” Of zou u als oprechte Bijbellezer,
concluderen dat het besproken in Handelingen 15, eerder de
oorzaak van
Christenen in Jeruzalem was en dat zij, in plaats van ‘voedsel te rechter tijd’
de Christenen in Asia een drukkende last van het Oude Testament wilden opleggen!
Was dat bestuur er continu tot onze tijd aan toe?
In de officiële boeken van het genootschap, staat een opmerkelijke leer: "Er is altijd een organisatie van Jehovah op aarde geweest, tot de 19e eeuw aan toe!"
Zou u vragen: "Nou, wie was dan de organisatie in bijvoorbeeld, de middeleeuwen?" Het genootschap beantwoordt deze vraag hier: "Watchtower 1965 3/15 p. 191 Questions From Readers - "
"Have there been witnesses of Jehovah on earth in every period of human history? What about the Dark Ages?."
Er worden zonder enige bewijzen dat deze mensen onderling verbonden in éénheid waren, enkele namen genoemd, waldenzen, Arianen. Echter, ze hadden geen geestelijke leiders (zoals Kringopzieners), en steunden alleen op de Griekse Geschriften maar niet op lektuur die door een centrale drukkerij werd uitgegeven.
Het antwoord in deze Wachttoren, ontkracht namelijk élk argument dat er een centraal bestuur voor hen op de aarde bestond!
Zouden we een centraal bestuur als Christelijk aanmerken, dan heeft volgens die norm de oudste kerk ooit, de katholieke dus, veel meer autoriteit.
Ze beweert dat ze tussen de 1e eeuw en nu, een
lijn plaatsbekleders van Petrus heeft.
De 'Apostolische Successie', is hier een term voor die door Clement
van Rome was uitgevonden. En Clement wist zo de toendertijd 'opstandige' gemeente in Korinte
te overtuigen.
Zo'n lijst met namen, moet de volgelingen wel aantonen, dat de betreffende religie door God, opeenvolgend aangestelde mannen had!
Zoals u ziet, historische namen, van mensen die echt hebben bestaan.
Zou
een dergelijke lijst met namen, wie Gods organisatie, 'Het Besturende Lichaam'
hebben opgevuld tot de 20e eeuw aan toe, kunnen voorstellen?
Toch ziet u linksboven wie Petrus 'plaatsbekleders' zijn geweest, w.o. Lynus
(2 Timotheüs 4:21.) tot de huidige Paus.
Stel u ten slotte nog een paar vragen, en vergelijk de
situatie van de 20e en 21e eeuw met de 1e eeuw.
- In de 1e eeuw, waren er onmiskenbaar, door God aangestelde apostelen. Hoe
herkennen we aanstellingen als ‘onmiskenbaar’ in onze tijd?
- Heilige geest was hun ‘helper’ en verlosser. Is er een onmiskenbare
dergelijke kracht aanwijsbaar? Zo nee, hoe weet u dan, wie God heeft verkozen?
- Wat was de taak van de apostelen, toen Jezus ten hemel voer (Mattheus
28:19,20) hoe weten we dat die taak, doorgedelegeerd is, aan vermeende
opvolgers, zo doorrollend tot de 19e ,20e en 21e eeuw?
- Hoeveel brieven in de ‘Griekse Geschriften’ zijn werkelijk afkomstig van
‘het BL’ in Jeruzalem? Hoeveel brieven schreef Paulus? Waar schreef Petrus zijn
brieven (1 Petrus 5:13; si p251 & 4)
- Jezus leerde dat wij ons geen ‘leiders’ mochten noemen (Mattheus 23:10).
Waarom zouden mensen zich dan wel collectief ‘bestuurders’, dus een 'besturend lichaam' mogen noemen?